ALMA가 허블울트라딥필드(the Hubble Ultra Deep Field)를 관측하다.

2016. 10. 2. 22:143. 천문뉴스/유럽남부천문대(ESO)


Credit:ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/NASA/ESA/J. Dunlop et al. and S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team

 

사진1>

이 사진은 허블우주망원경이 촬영한 배경 사진(파란색과 초록색) 및

ALMA가 깊은 노출을 이용하여 촬영한 천체들의 모습(주황색, 원으로 표시)을 합성한 것이다.
ALMA를 통해 그 모습이 드러난 이 천체들은 별들을 왕성하게 만들고 있는 매우 무거운 은하들인 것으로 보인다.
J.던롭(J. Dunlop)과 동료들이 ALMA 관측을 통해 촬영해낸 이 사진은 그 유명한 허블울트라딥필드에서 촬영된 것이다.

 

 

천문학자들로 구성된 국제연구팀이 ALMA를 이용하여 허블울트라딥필드(the Hubble Ultra Deep Field, HUDF)라는, 깊은 우주 탐사의 상징으로 남아 있는 머나먼 우주의 한구석을 탐사하였다.
이번에 ALMA를 이용하여 수행된 관측은 밀리미터 파장의 관측으로는 지금까지 이뤄진 그 어떤 관측보다도 높은 해상도로 깊은 관측을 이루어냈다.
이번 관측을 통해 젊은 은하에서의 별 생성비율이 별들의 총 질량과 얼마나 밀접한 관계가 있는지 명확하게 드러났다.
또한 이번 관측을 통해 별생성에 사용되는 가스가 서로 다른 시대에 어떻게 분포하는지를 추적할 수 있었다.
이는 약 100억년 전, 은하들이 형성되던  "황금의 시기"에 대한 새로운 통찰을 제공해 주고 있다.

 

 

ALMA의 새로운 관측 결과는 천체물리학저널과 영국왕립천문학회지에 개재될 예정이다.
이번 연구 결과는 또한 이번 주 미국 캘리포니아 팜스프링에서 열리는 ALMA 회의에서 발표될 예정이다.
ALMA회의는 매 5년마다 열리는 회의이다.

 

2004년, 허블우주 망원경의 선구적인 깊은 우주 관측 사진인 허블울트라딥필드가 공개되었다.
이 인상적인 사진들은 가장 깊은 우주를 들여다본 것이었으며 우주가 탄생한지 10억년도 채 되지 않는 시점까지 뻗어있는 수많은 은하들을 보여주었다.

 

허블울트라딥필드가 관측한 지역은 허블 우주 망원경을 비롯한 여러 망원경에 의해 여러 차례 관측이 진행되었으며 그 결과 이 지역은 지금까지 들여다본 우주로는 가장 깊은 관측이 수행된 지역이 되었다.

 

이번에 천문학자들이 ALMA를 이용하여 언뜻 보기에는 그닥 인상적으로 보이지 않지만 수많은 연구가 진행된 이 머나먼 우주의 창문을 통해 밀리미터 대역 파장으로는 가장 깊고 가장 높은 해상도의 관측을 이뤄냈다.[1]

 

이를 통해 가스 구름들로부터 방출되는 희미한 빛을 잡아낼 수 있었으며 초기 우주에서 은하들이 품고 있는 따뜻하게 데워진 먼지들로부터 방출되는 복사를 포착해낼 수 있었다.

 

ALMA가 허블울트라딥필드를 관측한 총 시간은 지금까지 50시간에 이른다.
이는 ALMA의 관측 역사상 특정 부분을 관측한 총시간으로는 가장 많은 시간에 해당한다.

 

에든버러 대학교 짐 던롭(Jim Dunlop)이 이끄는 연구팀은 ALMA를 이용하여 처음으로 허블울트라딥필드만큼이나 거대한 우주를 깊게 관측할 수 있었다.
이를 통해 획득한 데이터는 허블우주 망원경이나 여타 관측설비들을 이용하여 이미 관측된 천체들과 확실하게 매칭될 수 있었다.

 

이번 연구는 사상 처음으로 이 은하들을 구성하는 별들의 질량이 머나먼 우주에서 별들의 생성 비율을 예측하는데 최상의 예측 지표임을 보여주었다.

 

연구팀은 기본적으로 높은 질량을 가지고 있는 은하를 모두 관측했으며 [2] 실제 그 밖의 은하는 존재하지 않았다.

 

이번 논문의 주저자인 짐 던롭은 이번 관측의 중요성을 다음과 같이 설명하였다.
"이번에 정말 멋진 결과가 도축되었습니다. 
우리는 허블우주 망원경이 가시광선과 자외선으로 바라본 머나먼 우주의 데이터를 ALMA의 원적외선 및 밀리미터 파장 데이터와 연결해 볼 수 있게 되었습니다."

 

칠레 디에고 포르탈리스 대학 핵천문학과의 마누엘 아라베나(Manuel Aravena) 및 독일 막스플랑크 천문연구소의 파비안 발터(Fabian Walter)가 이끄는 두 번째 연구팀은 허블울트라딥필드 전체 영역에서 6분의 1에 해당하는 지역에 대한 보다 깊은 관측을 주도하였다.[3]

 

미국 국립전파천문대의 천문학자이며 연구팀의 일원인 크리스 카릴리(Chris Carilli)의 소감은 다음과 같다.
"우리는 처음으로 완전히 가려져 있던 초기 우주의 차가운 가스에 대한 3차원적 관측을 수행하였습니다.
 이를 통해 우리는 다른 깊은 우주 관측 프로그램에서는 명확하게 드러나지 않던 수많은 은하들을 발견했죠." [4]

 

이번에 새로 얻어진 ALMA의 관측 데이터는 일산화탄소를 많이 함유하고 있는 은하를 탐지해내기 위한 목적으로 특별히 가공되기도 했다.
일산화탄소는 별의 생성구역을 추적할 수 있는 단서이기도 하다.

 

이 분자가스의 저장고는 은하에서 별의 생성을 일으키는 요소이기도 하지만 허블우주망원경을 이용하여 이를 감지해내기란 대단히 어렵다.
따라서 ALMA 는 은하의 형성과 진화과정에서 "잃어버린 반쪽"을 찾아주는 관측장비라 할 수 있다.

 

이번에 발표된 두 개 논문의 주저자인 마누엘 아라베나(Manuel Aravena)의 설명은 다음과 같다.
"이번에 획득한 ALMA의 관측 데이터는 우리가 좀더 머나먼 과거를 관측할수록 은하내에서 가스의 양이 빠르게 증가한다는 점을 보여주었습니다.
이러한 가스의 증가치는 은하의 형성이 절정을 맞던 100억년 전의 우주에서 별의 생성 비율이 인상적으로 증가하는 현상의 근원적인 이유가 될 것으로 보입니다."

 

2016년 9월 22일 발표된 이번 연구 결과는 ALMA를 이용하여 지속적으로 수행될 머나먼 우주의 관측에 있어서 그 시작을 알리는 것에 지나지 않는다.
예를 들어 150시간으로 예정된 허블울트라딥필드 관측 캠페인은 우주의 역사에 있어서 별의 잠재 생성 가능성이라는 측면의 연구에 서광을 비쳐주게 될 것이다.

 

파비안 발터의 소감은 다음과 같다.
"별의 생성물질이라는 지금으로서는 알 수 없는 이 요소에 대한 이해를 보충함으로써, ALMA를 이용한 대규모 관측 프로그램들은 깊은 우주의 관측 상징으로 남아 있는 허블울트라딥필드를 보다 완전한 것으로 만들어줄 것입니다."

 

Credit:ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/NASA/ESA/J. Dunlop et al. and S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team

사진2> 이 사진은 허블우주망원경이 촬영한 배경 사진(파란색과 초록색)과 ALMA가 깊은 노출을 이용하여 촬영한 천체들의 모습(주황색, 원으로 표시)이 담긴 사진의 특정 부분을 잘라 확대한 것이다.

 

 

 

Credit:NASA, ESA, G. Illingworth, D. Magee, and P. Oesch (University of California, Santa Cruz), R. Bouwens (Leiden University), and the HUDF09 Team

사진3> 허블익스트림딥필드(the Hubble eXtreme Deep Field, XDF)라는 이름을 가지고 있는 이 사진은 지난 10년간 화로자리의 특정 부분을 관측한 허블우주망원경의 사진을 이어붙여 만들어진 것이다.
총 200만 초 이상의 노출을 통해 촬영한 이 사진은 현재까지 촬영된 우주의 사진 중 가장 깊은 노출을 이용한 사진이며 2003년과 2004년에 촬영된 허블울트라딥필드 및 2009년 촬영된 자외선 허블울트라딥필드 사진과 합성한 것이다.
이 사진의 폭은 보름달 지름의 10분의 1도 되지 않으며 따라서 전체 하늘의 30/100만에 해당하는 매우 좁은 폭을 촬영한 것이다.
그러나 이처럼 좁은 영역만을 촬영했음에도 불구하고, 깊은 노출을 통해 잡아낸 은하의 수는 약 5,500개에 달한다.
이 중 일부는 우주의 나이가 현재 대비 5% 정도 수준밖에 되지 않는 머나먼 거리의 은하들이다.
허블익스트림딥필드에는 지금까지 식별된 가장 머나먼 천체 중 일부가 담겨 있다.

 

Credit:B. Saxton (NRAO/AUI/NSF); ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); NASA/ESA Hubble

사진 4> ALMA가 허블울트라딥필드를 관측하여 우주의 별생성 역사에서 새로운 세부 내용을 밝혀내고 있다.

이 확대 사진은 별 생성에 있어서 가장 중요한 일산화탄소를 풍부하게 가지고 있는 은하(주황색)를 담은 것이다.
사진에서 파란색으로 보이는 천체들은 허블우주망원경이 촬영한 사진 상의 은하들이다.

이 사진은 마누엘 아라베나(Manuel Aravena)와 파비안 발터(Fabian Walter) 및 동료들이 ALMA 관측을 기반으로 제작한 사진으로서 허블울트라딥필드가 차지하고 있는 폭의 6분의 1지역을 촬영한 것이다.

 

Credit:B. Saxton (NRAO/AUI/NSF); ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); NASA/ESA Hubble

사진 5> 허블울트라딥필드에서 별이 생성되고 있음을 말해주는 단서인 이산화탄소를 풍부하게 가지고 있는 은하들이 ALMA에 의해 촬영되었다.(주황색) 

사진에서 파란색으로 보이는 천체들은 허블우주망원경이 촬영한 은하들이다.

 

 

각주
[1] 천문학자들은 특별히 허블울트라딥필드를 통해 연구된 지역을 선택하였다.
이 지역은 남반구의 별자리인 화로자리에 위치하고 있어 ALMA처럼 남반구에 위치한 망원경을 통해 관측이 가능하며 우리의 지식을 머나먼 초기 우주까지 확장시켜주고 있다.
이 지역을 보다 깊숙히, 가시광선으로는 보이지 않는 지역을 관측하는 것은 ALMA의 주요 관측목표 중 하나이다.

 

[2] 이 문구에서 "높은 질량"이란 은하가 품고 있는 별의 질량이 태양 질량의 200억배 이상임을 의미한다. 
참고로 우리 미리내는 대단히 거대한 은하로서 그 질량은 태양 질량의 1천억배 수준이다.

 

[3] 이 지역은 지구에서 바라본 보름달이 차지하고 있는 크기보다 700배 정도 더 작다. 
허블울트라딥필드에서 가장 놀라운 점 하나는 우주의 작은 조각에서마저 엄청난 수의 은하들이 발견된다는 것이다.

 

[4] 허블우주망원경과는 전자기 스펙트럼상에 완전히 다른 대역의 관측 능력을 가진 ALMA는 천문학자들로 하여금 완전히 다른 유형의 천체들을 연구할 수 있게 해주었다.

여기에는 거대한 질량의 별생성 구름뿐만 아니라 가시광선에서는 너무 희미하여 보이지 않지만 리미터 파장에서는 그 존재가 드러나는 천체들이 포함되어 있다.
이러한 관측은 특정 천체에 초점을 맞추는 것이 아니기 때문에 "가리개 관측(blind)"으로 언급되기도 한다.
허블울트라딥필드를 대상으로 한 ALMA의 관측은 두 가지의 명백한, 그러나 아직 충분치는 않은 유형의 데이터를 포함하고 있다.
하나는 우주먼지로부터 발생하는 복사와 별의 생성을 추적하는 군집연속체의 관측이며 나머지 하나는 별 생성의 연료가 되는 차가운 분자가스를 관측하는 분광복사선관측이다. 
여기서 두번째 관측은 우주의 팽창에 따라 적색편이가 일어난 머나먼 천체의 빛을 담고 있어 특히 값진 관측데이터이기도 하다. 
높은 적색편이값은 해당 천체가 훨씬더 멀리, 훨씬 더 머나먼 과거에 있는 천체임을 말해주는 것이다. 
이 값은 천문학자들로 하여금 별의 생성에 사용되는 가스를 오랜 시간의 흐름에 따라 진화해온 양상 그대로, 3차원으로 구성할 수 있도록 해준다.

 


출처 : 유럽 남반구 천문대(European Southern Observatory) Science Release  2016년 9월 22일자 
         http://www.eso.org/public/news/eso1633/

 

참고 : 깊은우주탐사를 비롯한 각종 우주론에 대한 포스팅은 하기 링크 INDEX를 참고하세요.
           https://big-crunch.tistory.com/12346979

참고 : 허블 울트라 딥필드(HUDF, Hubble Ultra Deep Field)
           https://big-crunch.tistory.com/8321764
           https://big-crunch.tistory.com/12345599
           https://big-crunch.tistory.com/12345913
 
참고 : 허블 울트라 딥필드 2014(HUDF 2014, Hubble Ultra Deep Field 2014)
           https://big-crunch.tistory.com/12347259
           https://big-crunch.tistory.com/12347274
 
참고 : 허블 울트라 딥필드의 올챙이 은하(Tadpole Galaxy)들
           https://big-crunch.tistory.com/9261467
 
참고 : 허블 익스트림 딥 필드(the eXtreme Deep Field, XDF)
           https://big-crunch.tistory.com/12346256
           https://big-crunch.tistory.com/12346281 
 
참고 : 허블 프론티어 필드(Hubble Frontier Fields)
           https://big-crunch.tistory.com/12346870
           https://big-crunch.tistory.com/12347024

 

원문>

eso1633 — Science Release

ALMA Explores the Hubble Ultra Deep Field

Deepest ever millimetre observations of early Universe

22 September 2016

International teams of astronomers have used the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) to explore the distant corner of the Universe first revealed in the iconic images of the Hubble Ultra Deep Field (HUDF). These new ALMA observations are significantly deeper and sharper than previous surveys at millimetre wavelengths. They clearly show how the rate of star formation in young galaxies is closely related to their total mass in stars. They also trace the previously unknown abundance of star-forming gas at different points in time, providing new insights into the “Golden Age” of galaxy formation approximately 10 billion years ago.

The new ALMA results will be published in a series of papers appearing in the Astrophysical Journal and Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. These results are also among those being presented this week at the Half a Decade of ALMA conference in Palm Springs, California, USA.

In 2004 the Hubble Ultra Deep Field images — pioneering deep-field observations with the NASA/ESA Hubble Space Telescope — were published. These spectacular pictures probed more deeply than ever before and revealed a menagerie of galaxies stretching back to less than a billion years after the Big Bang. The area was observed several times by Hubble and many other telescopes, resulting in the deepest view of the Universe to date.

Astronomers using ALMA have now surveyed this seemingly unremarkable, but heavily studied, window into the distant Universe for the first time both deeply and sharply in the millimetre range of wavelengths [1]. This allows them to see the faint glow from gas clouds and also the emission from warm dust in galaxies in the early Universe.

ALMA has observed the HUDF for a total of around 50 hours up to now. This is the largest amount of ALMA observing time spent on one area of the sky so far.

One team led by Jim Dunlop (University of Edinburgh, United Kingdom) used ALMA to obtain the first deep, homogeneous ALMA image of a region as large as the HUDF. This data allowed them to clearly match up the galaxies that they detected with objects already seen with Hubble and other facilities.

This study showed clearly for the first time that the stellar mass of a galaxy is the best predictor of star formation rate in the high redshift Universe. They detected essentially all of the high-mass galaxies [2] and virtually nothing else.

Jim Dunlop, lead author on the deep imaging paper sums up its importance: “This is a breakthrough result. For the first time we are properly connecting the visible and ultraviolet light view of the distant Universe from Hubble and far-infrared/millimetre views of the Universe from ALMA.

The second team, led by Manuel Aravena of the Núcleo de Astronomía, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile, and Fabian Walter of the Max Planck Institute for Astronomy in Heidelberg, Germany, conducted a deeper search across about one sixth of the total HUDF [3].

We conducted the first fully blind, three-dimensional search for cool gas in the early Universe,” said Chris Carilli, an astronomer with the National Radio Astronomy Observatory (NRAO) in Socorro, New Mexico, USA and member of the research team. “Through this, we discovered a population of galaxies that is not clearly evident in any other deep surveys of the sky.[4]

Some of the new ALMA observations were specifically tailored to detect galaxies that are rich in carbon monoxide, indicating regions primed for star formation. Even though these molecular gas reservoirs give rise to the star formation activity in galaxies, they are often very hard to see with Hubble. ALMA can therefore reveal the “missing half” of the galaxy formation and evolution process.

“The new ALMA results imply a rapidly rising gas content in galaxies as we look back further in time,” adds lead author of two of the papers, Manuel Aravena (Núcleo de Astronomía, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile). “This increasing gas content is likely the root cause for the remarkable increase in star formation rates during the peak epoch of galaxy formation, some 10 billion years ago.

The results presented today are just the start of a series of future observations to probe the distant Universe with ALMA. For example, a planned 150-hour observing campaign of the HUDF will further illuminate the star-forming potential history of the Universe.

By supplementing our understanding of this missing star-forming material, the forthcoming ALMA Large Program will complete our view of the galaxies in the iconic Hubble Ultra Deep Field,” concludes Fabian Walter.

Notes

[1] Astronomers specifically selected the area of study in the HUDF, a region of space in the faint southern constellation of Fornax (The Furnace), so ground-based telescopes in the southern hemisphere, like ALMA, could probe the region, expanding our knowledge about the very distant Universe.

Probing the deep, but optically invisible, Universe was one of the primary science goals for ALMA.

[2] In this context “high mass” means galaxies with stellar masses greater than 20 billion times that of the Sun ( 2 × 1010 solar masses). For comparison, the Milky Way is a large galaxy and has a mass of around 100 billion solar masses.

[3] This region of sky is about seven hundred times smaller than the area of the disc of the full Moon as seen from Earth. one of the most startling aspects of the HUDF was the vast number of galaxies found in such a tiny fraction of the sky.

[4] ALMA’s ability to see a completely different portion of the electromagnetic spectrum from Hubble allows astronomers to study a different class of astronomical objects, such as massive star-forming clouds, as well as objects that are otherwise too faint to observe in visible light, but visible at millimetre wavelengths.

The search is referred to as “blind” as it was not focussed on any particular object.

The new ALMA observations of the HUDF include two distinct, yet complementary types of data: continuum observations, which reveal dust emission and star formation, and a spectral emission line survey, which looks at the cold molecular gas fueling star formation. The second survey is particularly valuable because it includes information about the degree to which light from distant objects has been redshifted by the expansion of the Universe. Greater redshift means that an object is further away and seen farther back in time. This allows astronomers to create a three-dimensional map of star-forming gas as it evolves over cosmic time.

More information

This research was presented in papers titled:

  1. “A deep ALMA image of the Hubble Ultra Deep Field”, by J. Dunlop et al., to appear in the Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.
  2. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: Search for the [CII] Line and Dust Emission in 6 < z < 8 Galaxies”, by M. Aravena et al., to appear in the Astrophysical Journal.
  3. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: Molecular Gas Reservoirs in High-Redshift Galaxies”, by R. Decarli et al., to appear in the Astrophysical Journal.
  4. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: CO Luminosity Functions and the Evolution of the Cosmic Density of Molecular Gas”, by R. Decarli et al., to appear in the Astrophysical Journal.
  5. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: Continuum Number Counts, Resolved 1.2-mm Extragalactic Background, and Properties of the Faintest Dusty Star Forming Galaxies”, by M. Aravena et al., to appear in the Astrophysical Journal.
  6. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: Survey Description”, by F. Walter et al., to appear in the Astrophysical Journal.
  7. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: the Infrared excess of UV-selected z= 2-10 Galaxies as a Function of UV-continuum Slope and Stellar Mass”, by R. Bouwens et al., to appear in the Astrophysical Journal.
  8. “The ALMA Spectroscopic Survey in the Hubble Ultra Deep Field: Implication for spectral line intensity mapping at millimeter wavelengths and CMB spectral distortions”, by C. L. Carilli et al. to appear in the Astrophysical Journal.

The teams are composed of:

M. Aravena (Núcleo de Astronomía, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile), R. Decarli (Max-Planck Institut für Astronomie, Heidelberg, Germany), F. Walter (Max-Planck Institut für Astronomie, Heidelberg, Germany; Astronomy Department, California Institute of Technology, USA; NRAO, Pete V. Domenici Array Science Center, USA), R. Bouwens (Leiden Observatory, Leiden, The Netherlands; UCO/Lick Observatory, Santa Cruz, USA), P.A. Oesch (Astronomy Department, Yale University, New Haven, USA), C.L. Carilli (Leiden Observatory, Leiden, The Netherlands; Astrophysics Group, Cavendish Laboratory, Cambridge, UK), F.E. Bauer (Instituto de Astrofísica, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics, Chile; Space Science Institute, Boulder, USA), E. Da Cunha (Research School of Astronomy and Astrophysics, Australian National University, Canberra, Australia; Centre for Astrophysics and Supercomputing, Swinburne University of Technology, Hawthorn, Australia), E. Daddi (Laboratoire AIM, CEA/DSM-CNRS-Université Paris Diderot, Orme des Merisiers, France), J. Gónzalez-López (Instituto de Astrofísica, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), R.J. Ivison (European Southern Observatory, Garching bei München, Germany; Institute for Astronomy, University of Edinburgh, Edinburgh, UK), D.A. Riechers (Cornell University, 220 Space Sciences Building, Ithaca, USA), I. Smail (Institute for Computational Cosmology, Durham University, Durham, UK), A.M. Swinbank (Institute for Computational Cosmology, Durham University, Durham, UK), A. Weiss (Max-Planck-Institut für Radioastronomie, Bonn, Germany), T. Anguita (Departamento de Ciencias Físicas, Universidad Andrés Bello, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics, Chile), R. Bacon (Université Lyon 1, Saint Genis Laval, France), E. Bell (Department of Astronomy, University of Michigan, USA), F. Bertoldi (Argelander Institute for Astronomy, University of Bonn, Bonn, Germany), P. Cortes (Joint ALMA Observatory - ESO, Santiago, Chile; NRAO, Pete V. Domenici Array Science Center, USA), P. Cox (Joint ALMA Observatory - ESO, Santiago, Chile), J. Hodge (Leiden Observatory, Leiden, The Netherlands), E. Ibar (Instituto de Física y Astronomía, Universidad de Valparaíso, Valparaiso, Chile), H. Inami (Université Lyon 1, Saint Genis Laval, France), L. Infante (Instituto de Astrofísica, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), A. Karim (Argelander Institute for Astronomy, University of Bonn, Bonn, Germany), B. Magnelli (Argelander Institute for Astronomy, University of Bonn, Bonn, Germany), K. Ota (Kavli Institute for Cosmology, University of Cambridge, Cambridge, UK; Cavendish Laboratory, University of Cambridge, UK), G. Popping (European Southern Observatory, Garching bei München, Germany), P. van der Werf (Leiden Observatory, Leiden, The Netherlands), J. Wagg (SKA Organization, Cheshire, UK), Y. Fudamoto (European Southern Observatory, Garching bei München, Germany; Universität-Sternwarte München, München, Germany), D. Elbaz (Laboratoire AIM, CEA/DSM-CNRS-Universite Paris Diderot, France), S. Chapman (Dalhousie University, Halifax, Nova Scotia, Canada), L.Colina (ASTRO-UAM, UAM, Unidad Asociada CSIC, Spain), H.W. Rix (Max-Planck Institut für Astronomie, Heidelberg, Germany), Mark Sargent (Astronomy Centre, University of Sussex, Brighton, UK), Arjen van der Wel (Max-Planck Institut für Astronomie, Heidelberg, Germany)

K. Sheth (NASA Headquarters, Washington DC, USA), Roberto Neri (IRAM, Saint-Martin d’Hères, France), O. Le Fèvre (Aix Marseille Université, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Marseille, France), M. Dickinson (Steward Observatory, University of Arizona, USA), R. Assef (Núcleo de Astronomía, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile), I. Labbé (Leiden Observatory, Leiden University, Netherlands), S. Wilkins (Astronomy Centre, University of Sussex, Brighton, UK), J.S. Dunlop (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), R.J. McLure (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), A.D. Biggs (ESO, Garching, Germany), J.E. Geach (University of Hertfordshire, Hatfield, United Kingdom), M.J. Michałowski (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), W. Rujopakarn (Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand), E. van Kampen (ESO, Garching, Germany), A. Kirkpatrick (University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts, USA), A. Pope (University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts, USA), D. Scott (University of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Canada), T.A. Targett (Sonoma State University, Rohnert Park, California, USA), I. Aretxaga (Instituto Nacional de Astrofísica, Optica y Electronica, Mexico), J.E. Austermann (NIST Quantum Devices Group, Boulder, Colorado, USA), P.N. Best (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), V.A. Bruce (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), E.L. Chapin (Herzberg Astronomy and Astrophysics, National Research Council Canada, Victoria, Canada), S. Charlot (Sorbonne Universités, UPMC-CNRS, UMR7095, Institut d’Astrophysique de Paris, Paris, France), M. Cirasuolo (ESO, Garching, Germany), K.E.K. Coppin (University of Hertfordshire, College Lane, Hatfield, United Kingdom), R.S. Ellis (ESO, Garching, Germany), S.L. Finkelstein (The University of Texas at Austin, Austin, Texas, USA), C.C. Hayward (California Institute of Technology, Pasadena, California, USA), D.H. Hughes (Instituto Nacional de Astrofísica, Optica y Electronica, Mexico), S. Khochfar (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), M.P. Koprowski (University of Hertfordshire, College Lane, Hatfield, United Kingdom), D. Narayanan (Haverford College, Haverford, Pennsylvania, USA), C. Papovich (Texas A & M University, College Station, Texas, USA), J.A. Peacock (University of Edinburgh, Royal Observatory, Edinburgh, United Kingdom), B. Robertson (University of California, Santa Cruz, Santa Cruz, California, USA), T. Vernstrom (Dunlap Institute for Astronomy and Astrophysics, University of Toronto, Toronto, ontario, Canada), G.W. Wilson (University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts, USA) and M. Yun (University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts, USA).

The Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), an international astronomy facility, is a partnership of ESO, the U.S. National Science Foundation (NSF) and the National Institutes of Natural Sciences (NINS) of Japan in cooperation with the Republic of Chile. ALMA is funded by ESO on behalf of its Member States, by NSF in cooperation with the National Research Council of Canada (NRC) and the National Science Council of Taiwan (NSC) and by NINS in cooperation with the Academia Sinica (AS) in Taiwan and the Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI).

ALMA construction and operations are led by ESO on behalf of its Member States; by the National Radio Astronomy Observatory (NRAO), managed by Associated Universities, Inc. (AUI), on behalf of North America; and by the National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) on behalf of East Asia. The Joint ALMA Observatory (JAO) provides the unified leadership and management of the construction, commissioning and operation of ALMA.

ESO is the foremost intergovernmental astronomy organisation in Europe and the world’s most productive ground-based astronomical observatory by far. It is supported by 16 countries: Austria, Belgium, Brazil, the Czech Republic, Denmark, France, Finland, Germany, Italy, the Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom, along with the host state of Chile. ESO carries out an ambitious programme focused on the design, construction and operation of powerful ground-based observing facilities enabling astronomers to make important scientific discoveries. ESO also plays a leading role in promoting and organising cooperation in astronomical research. ESO operates three unique world-class observing sites in Chile: La Silla, Paranal and Chajnantor. At Paranal, ESO operates the Very Large Telescope, the world’s most advanced visible-light astronomical observatory and two survey telescopes. VISTA works in the infrared and is the world’s largest survey telescope and the VLT Survey Telescope is the largest telescope designed to exclusively survey the skies in visible light. ESO is a major partner in ALMA, the largest astronomical project in existence. And on Cerro Armazones, close to Paranal, ESO is building the 39-metre European Extremely Large Telescope, the E-ELT, which will become “the world’s biggest eye on the sky”.

Links

Contacts

James Dunlop
University of Edinburgh
Edinburgh, United Kingdom
Email: jsd@roe.ac.uk

Fabian Walter
Max-Planck Institut für Astronomie
Heidelberg, Germany
Email: walter@mpia.de

Manuel Aravena
Núcleo de Astronomía, Facultad de Ingeniería, Universidad Diego Portales
Santiago, Chile
Email: manuel.aravenaa@mail.udp.cl

Richard Hook
ESO Public Information Officer
Garching bei München, Germany
Tel: +49 89 3200 6655
Cell: +49 151 1537 3591
Email: rhook@eso.org

Connect with ESO on social media